Kurs
Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne.
Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne.
Tema for kursene er atferdsvansker hos barn og unge med vekt på de voksnes rolle i relasjonen. Kursene tilbyr en praktisk tilnærming til arbeid med utfordrende atferd av ulik alvorlighetsgrad og beskriver konkrete verktøy og mange eksempler som det er lett å kjenne seg igjen i. Kursene beskriver også Kontekstmodellen trinn for trinn.
Kursene bygger på boka: Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne (Holland 2013). Boka bygger på systemteori og er inspirert av evidensbaserte metoder som MST (Multisystemisk terapi), PMTO (Parent Management training) og De utrolige årene (Webster Stratton). Dette er metoder som brukes innen Barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) og Bufetat. I de senere årene har også deler av denne kunnskapen blitt tatt i bruk i PP-tjenesten, barnevernet, helsestasjoner og skoler. Kursene har som mål og bidra til at denne kunnskapen når ut til større deler av praksisfeltet.
Kursene vil passe for barnehagelærere og andre ansatte i barnehagen, lærere, spesialpedagoger, rådgivere i PPT og barnevern, ansatte ved boliger og institusjoner og de som jobber med fosterhjem for barn og ungdom. Kurset passer også for de som jobber med enslige mindreårige flyktninger. Kursene er modulbasert og tilbys som endagsseminar eller to dags seminar, alternativt halve dager, dag eller kveld.
Modul 1 (Varighet 3 timer)
Modul 2 (Varighet 3 timer)
Modul 3 (Varighet 3 timer)
Modul 4 (Varighet 3 timer)
Kontekstmodellen er i bruk rundt omkring i hele Norge
Flere hundre ansatte i
bruker Kontekstmodellen. Her er noe av hva de har å si;